SELLISTI JUSSI MAKKONEN JA PIANISTI NAZIG AZEZIAN JULKAISEVAT SIBELIUS INSPIRATION -MENESTYSKONSERTIN DVD- JA BLU-RAY-TALLENTEINA – Julkaisukonsertti Järvenpäässä sunnuntaina 9.4.2017

TIEDOTE 6.4.2017

Sellisti Jussi Makkonen ja pianisti Nazig Azezian julkaisevat suositun koko perheen Sibelius Inspiration -konsertin sekä dvd:llä että Blu-ray-tallenteena. Konserttitallenne julkaistaan Järvenpää-talolla järjestettävässä konsertissa Järvenpäässä ensi sunnuntaina 9.4.2017.

Konsertin levyt sisältävät Espoon Sellosalissa tammikuussa 2016 taltioidun konsertin sekä ekstramateriaalia kuten Jorma Hynnisen, muotisuunnittelija Mert Otsamon ja parfymööri Max Perttulan taiteilijahaastattelut. Konsertin on ohjannut ja kuvannut Aira Vehaskari. Sen maailmanensi-ilta oli New Orleansin Orpheum-teatterissa syyskuussa 2015.  Mukana tallenteilla on myös Jussin ja Nazigin videoita. Katso Nocturno-video täältä. Videon voi jakaa eri medioissa.

Makkonen ja Azezian ovat esittäneet suosittua konserttiaan useiden vuosien ajan sekä Suomessa että ulkomailla. Sibelius Inspiration -konsertti on jatkoa vuosia kestäneelle musiikikasvatustyölle, jonka aikana Makkosen käsikirjoittamat tarinalliset Sibelius-konsertit ovat tavoittaneet yli 400 000 lasta ja nuorta. Jussi ja Nazig ovat konsertoineet lapsille ja nuorille myös Norjassa, Belgiassa, Italiassa, Yhdysvalloissa ja Hong Kongissa. Tänä vuonna he konsertoivat Suomen lisäksi Yhdysvalloissa, Meksikossa, Ruotsissa, Romaniassa ja Unkarissa. Heidän tavoitteenaan on saavuttaa 500 000 lasta ja nuorta klassisen musiikin konserteilla vuoden 2017 loppuun mennessä, kun itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta. Tavoitteensa tueksi he perustivat vuonna 2016 lasten taidekasvatusta tukevan Lasten klasari ry:n. Siihen ja Suomi 100 -tempaukseen pääsee tutustumaan sivuilta www.lastenklasari.fi .

Jussi Makkoselle myönnettiin juuri Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiön 5000 euron tunnustuspalkinto hänen ansioistaan suomalaisen musiikin ja erityisesti pohjoiskarjalaisen kulttuurin edistämisessä.

Sibelius Inspiration -multimediakonsertti on elämyksellinen luontomatka Jean Sibeliusta inspiroineeseen maailmaan. Konsertissa yhdistyvät Sibeliuksen musiikki sekä Aira Vehaskarin konserttia varten ohjaamat videot, joita on kuvattu mm. Pohjois-Karjalassa ja Ainolassa. Multimediakonsertissa kuullaan Sibeliuksen tunnetuimpia sävellyksiä, jotka Matti Makkonen on sovittanut sellolle ja pianolle. Muotisuunnittelija Mert Otsamo on suunnitellut taiteilijoiden esiintymisasut inspiraationaan Suomen luonto. Konsertti tempaisee mukaansa Sibeliusten kodin, Ainolan puutarhaan kukkaloiston keskelle, taianomaiseen sammalmetsään iltahämärässä ja vaikuttavalle Kolin huipulle Pohjois-Karjalaan ukkosmyrskyn keskelle.

Tammikuussa 2015 julkaistiin Makkosen ja Azezianin aloitteesta syntynyt Soiva metsä -kuvakirja (Lasten Keskus), jonka kuvitti ja kirjoitti Katri Kirkkopelto. Kirjan mukana on Ainolassa äänitetty levy, jolla Makkonen ja Azezian tulkitsevat Sibeliuksen tunnetuimpia sävellyksiä. Tämä levy ylitti ensimmäisenä suomalaisena klassisena sello-pianolevynä kultalevyrajan elokuussa 2015. Soiva metsä -levy oli myös ehdolla vuoden 2015 parhaan lastenlevyn Emma-palkintoon.

Konserttitiedot
Sibelius Inspiration
Sellisti Jussi Makkonen, pianisti Nazig Azezian
Sunnuntai 9.4. kello 16.00